برمجه الريموت المتعدد ( حصريا ) بطريقه اوتوماتيكبا

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 

حصريا برمجه الريموت المتعدد بطريقه اوتوماتيكيه .


بعد البحث والعناء في صفحات الانترنت لم اجد الا الطرق المعتاده  ولكنها لاتفلاح مع كثير من الاجهزه . 
ثم جاء اخ لي في المحل  ( بارك الله فيه ) الاستاذ عادل وقال لي اليوم ليك مفاجئه جميله قلت له تعالي . وعلمني كيفيه البرمجه ( مع انعا سهله جدا ) ولكن لاتوجد علي اي موقع علي الانترنت وقال لي انا اتعلمتها من واحد صاحب محل ريموتات . وهي 

1 - الضغط علي الزرار الاخضر ( set )  مع الزرار الاحمر ( بور )  وانت موجه الريموت اتجاه الريسيفر سوف تضيئ المبه بتاعه الريموت .



2 - بعدما  تنور اللمبه اضغط علي زرار البور مره واحد واتركه يبحث اوتوماتيكيا         ( حنعرف اذاي بيعمل بحث اوتوماتيكيا ) حتلاحظ  . ان اللمبه بترعش . وايضا خلي بالك من الريسيفر. تكون الشاشه امام عينك . 
3 -  عندما الرسيفر يطفي  ( ويكتب علي الشاشه ( off )





اضغط فورا علي الزرار الاخضر ( set )




ومبروك عليك الريموت 
وكده اصبح الريموت خاص بالرسيفر   


*******حته فنيه انا بعمل ايه بعد التاكد ميه في الميه  ان الريموت كله شغال تمام بقطع الزرار الاخضر حتي يصبح الريموت خاص بالرسيفر فقط   لان ذلك بيتعبنا مع الزبون يفضل رايح .......جاي 

المتابعة علي الايميل 
abdouhima2015@gmail.com

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته 






































84 التعليقات

شكراً اخي الكريم والله يجزيك الخير الطريقة نجحت

أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

أنت أستاذ ’’’’ طريقة عشرة على عشرة

عندي تلفزيون قديم اوربي الصنع نوع DAEWOO وعندي ريمونت كنترول جوكر يصلح لجميع الاجهزة ولكن يحتاج الى برمجة..للعمل على الجهاز المطلوب ..كيف طريقة برمجته .. قسم الموجودة في الريموت ممسوحة كلماته مثل كلمة الزرار الاخضر ( set لم اجده في الريمونت ؟ ارجو مساعدتي لمعرفة الحل

هل تصلح الطريقه لشاشات العرض

بارك الله فيك أخي

بعد أذنك انا عملت الطريقه ده ولحد قفل الرسيفر اوكي تمام بس بعد كده الجهاز مبيشتغلش ت الريموت وللعلم الرسيفر نوعه كوماكس 999

ينفع نفس الطريقه لرسيفر دايو 2000

اضغط علي الزر الاخضر set
ثم قوم بفتح الجهاز بي نفس الرومود حيشتغل بأذن الله

اضغط علي الزر الاخضر set
ثم قوم بفتح الجهاز بي نفس الرومود حيشتغل بأذن الله

انا عملت الخطوات وفضل يبحث فترة طويلة وما اداني of اعمل ايه

أزال المؤلف هذا التعليق.

مشاء الله فكرة رائعة

شكرآ على التوضيح ولاكن عملته مع رسيفر دلتا ولم يفلح ارجو الرد

كوماكس اتش6 ليه ارقام يفنان

لو سمحت انا جربت الطريقه ومنفعتش انا عندى لسيفر
نوعه كلاكسي 3000D ممكن لو سمحت في طريقه تانيه

بارك الله فيك يااخي

لو ريموت عادي اخر بس البايع قال يونيفرسل و مفيش set ...

السلام عليكم ورحمت الله و بركاته اخواني ممكن رقم السيفر جي سات SG SAT

عندي رسيفر truman ما عم ياخد برمجة جهاز شامل اعطوني طريقة صحيحة وشكرا جزيلا

لو سمحت عندي تليفزيون ايوا لا يوجد له ريموت هل من حل عندك اخي المحترم

اخي الكريم ما زبطت معي بدي الكود لجهاز ستار كوم

اخي ما زبطت بدي الكود لجهاز ستار كوم

بعمل الخطوات لكن مابظهر off

لو سمحت عايزة كود جهاز DANSAT SKY1

شكراً جزيلاً اخى الكريم على معلوماتك الرائعه وطريقتك المفيده جداً وانا جربت طريقتك مرتين مره مع ريموت جديد غير ريموت الجهاز الاصلى ومره ثانيه مع الريموت القديم التالف الذى قمت بوضعه مع المخلفات ،ونجحت طريقتك الرائعه مع الاثنين ، والريسفير بتاعى hd mini صينى ، شكراً مره اخرى ، وأنشاء الله يصبح موقعك أكبرموقع عربى تقنى

كود ريسيفر ستار سات 1600d

شكرا على المعلمات القيمه تحياتي

تصليح ستلايت
اذا كانت تواجهك بعض المشكلات المتعلقة بالستلايت من تشويشات أو الانقطاع المفاجئ للقنوات أو عدم القدرة على إيجاد الكثير من الترددات عليك الاستعانة بأفضل فني ستلايت الكويت المدرب على اعلى مستوى والذي يوفر خدمات تصليح ستلايت, تركيب ستلايت بحرفية عالية ويعتمد على أحدث وطرق المعالجة السليمة للستلايت والرسيفر وتوفير خدماته بأفضل الاسعار وبجميع انحاء الكويت حيث لدينا فني ستلايت حولي, فني ستلايت الجهراء, فني ستلايت الاحمدي, فني ستلايت مبارك الكبير, فني ستريت العاصمه, فني ستلايت بالقادسية
فني ستلايت الكويت
https://www.satellitekuwaiti.net/

عندي جهاز رزيفر ماركه ALPHAIl عايز اعرف كوده في الريموت الشامل

عندي تليفزيون سانيو مصر ومش لاقي ريموت له في السوق لو سمحتو في حل

هل يعمل علي نمبر ون الصيني وجزاك الله خيرا

بعمل كل الخطوات بس فى الاخر برضه مبيشتغلش الرسيفر نوعه champion

ربنا يباركلك في صحتك ومالك واولادك ويزيدك كمان وكمان

كود جهاز استقبال لو سمحتم tele system

ممكن لو تكرمت كود جهاز تلفزيون JVC
لان الطريقة مانفعت معاي معاي ريموت نوعة يونفرسال RM-300e

بارك الله فيك يا ابونسب

عوز كود بىمجة للجهاز دانسان عادى

بارك الله فيك
جربت الطريقه هسه ونجحت

هل يعمل على رسيفر fox اصيني

هل يعمل على رسيفر fox اصيني

انا بعمل كدا بس لما بضغط علي ست مع البور بينور ولما بضغط البور بعد كدا بيطفي الريموت مش بيبحث

ياريت كود راسيفر كيوماكس سيناتور

اتبعت الخطوات لكن يظل يبحث ولم يعطي اي نتيجه

رقم الكود للريموت الشامل مع العلم ان جهازي kmax99

رقم الكود للريموت الشامل مع العلم ان جهازي kmax99

رقم الكود للريموت الشامل مع العلم ان جهازي kmax99

رقم الكود للريموت الشامل مع العلم ان جهازي kmax999

رقم الكود للريموت الشامل مع العلم ان جهازي kmax999

كود الرسيفر sharp star ايه من فضلك

انا عملت كده ومش شغال الرسيفر فصل وبس

عندي ريسيفر نوع vision sm330 ولا يريد الأشتغال على الروموت الجديد ساعدوني

كود سانيو على ريموتhuayu

كيفة ضبط الريموت كنترول لجهاز جيون 250بعد تحويله الى ايكون

نفس المشكله عندي ايش الحل

الله يجزيك الخير اخي انا رسيفري قديم ومشي حال الطريقة اللي قلت عليها مشكور

السلام عليكم اخي الكريم عندي جهاز تحكم شامل نوع CE0536
وماعم اعرف كيف استعمله لشاشة تلفزيون نوع سامسونج ممكن اذا عندك فكرة ترشدني وشكرا

لوسمحت عندي تلفزيون نريده يتبرمج وليس ريسيفر ممكن أم لا نوع التلفزيونCDCON

عملت كد وخد وقت طويل ومعملش حاجه ريسفير starsat srx3200cu

تمام يا بشمهندس الله ينور بس عندي مشكله أن الجهاز على وضع الراديو مش شغال تي في مع أن كله شغال وحاولت اكتر من مره ايه الحل

اخي معي سيفرنوعstar.xلوسمحت ايش الكود بتاعه

اخي معي سيفرنوعstar.xلوسمحت ايش الكود بتاعه

الف الف الف الف شكر أخى
الله يجزاك خير

نوع الديجتل open Box وعايزه الرقم السري

هل يعمل هذا الريموت علي ؤيسيفر stargold1050hd

عندي ريسيفر سبايدر فوريفر 4k ينفع لة

انا عملت هالطريقة وفعلا بدت اللمبة ترعش بس ما طفا الرسيفر شو المشكلة

شكرا جزيلا الطريقة نجحت و اشتغل وفتح كل شئ ماعدا فتح الاعدادات ارجو مساعدتى رسيفر اوبن سكاى